Kalam Hikmah....

Hidup seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan, dilempar orang dengan batu, tetap dibalas dengan buah.

- Abu Bakar As-Siddiq







Khamis, 10 November 2011

Epilog Khayalan Semalam



Apa lagi yang lebih damai dan menyelesakan daripada memandang ke luar tingkap dengan bertempiasan air hujan jatuh ke bumi lalu merenjis tangkai hati?.  Aku masih termangu sambil memerhatikan air hujan yang terus menitik di luar jendela dengan pandangan yang kosong.   Sungguhlah, kadang kala kekesalan hinggap di hati ini.   Ah..apakah yang harus dikesalkan? entah aku sendiri tidak mengerti kerenah hati dalam menghadapi segalanya.   Kesal dengan ombak dan gelora dalam hati ini.


        Aku meruyupkan kelopak mata dan cuba menenangkan diri.  Jelas terpancar rasa ketenangan.  Wujud semacam satu rasa ketenangan yang nyata.   Teringat kembali pada kisah lama dulu.  Tika itu setahun jagung..untuk mengenali erti hidup yang sebenar.  Letih rasanya diri apabila mengenangkan nasib.  Teruji untuk menjaga hati semua pihak .  Kasih sayang yang terjalin antara kami walaupun baru seketika, banyak kesan yang tersimpan dalam lipatan ingatan.   


        Entah apa yang tak kena dalam hubungan ini juga menjadi tanda tanya dan persoalannya?  Aku pasrah dan reda atas segala kehendakNya.  Sesungguhnya kita sebagai makhlukNya hanya mampu merancang namun Allah S.W.T juga yang menentukan.  Sesungguhnya tersimpan seribu rahmat dan hikmah di sebaliknya. Walaupun aku cuba sehabis baik yang termampu namun andai itu yang menjadi suratannya tidak dapat tidak untuk menafikannya.  Andai kebahagiaan menjelma setelah perpisahan tercipta, sungguhlah itu pengorbanan yang perlu digadai dan harus menerima hakikatnya.   Aku rela melepaskannya walau hati ini berat untuk melakukannya andai itu yang dapat membahagiakannya.  Biarlah aku menjadi lilin membakar diri andai orang lain yang bisa mendapat cahaya dan kebahagiaannya.   Apa sahaja yang aku berikan tidak sesekali untuk aku pinta balasan.  Biarlah Allah S.W.T sahaja yang menilai keikhlasan hatiku ini.  Tidak ada niat lain diriku padanya. 

        Kadang kala pelbagai persoalan yang menerjah dalam kotak fikiranku ini.. namun aku menjadi letih untuk menjawab satu persatu persoalan itu.  Aku menjadi hilang punca dan arah tuju untuk mengatakan apa-apa.  Ya..Allah, berilah aku kekuatan dan ketabahan menghadapi ujian dariMu ini.   Apa yang penting aku perlu berpijak di bumi yang nyata.  Tidak perlu aku terus dibuai leka deru angin malam yang sepoi-sepoi bahasa.  Tidak perlu aku terus dikatakan hidung tak mancung. pipi tersorong-sorong,  namun ketabahanku masih berbaki untukku teruskan kehidupan ini tanpa perlu menagih dan merintih kasih sesiapa. Sesungguhnya kasih sayang Allah S.W.T. adalah kekal buat selama-lamanya. Itulah yang harus kudambakan.  Segalanya yang telah tercipta perlu kuhadapi dan teruskan sahaja kerana segala yang berlaku adalah sejarah.  Sejarah yang mengajarku jangan mengulangi kesilapan.  Biarlah kesilapan lalu itu  dapat dijadikan pengajaran dan pengalaman dalam menghadapi dan meneruskan liku-liku dan onak berduri pada hari-hari mendatang, persis bumi mana yang tidak ditimpa hujan.   

         Kedewasaan ini menjadikan kulebih dewasa.  Entah apa yang membuatkan aku menjadi begini.  Sesungguhnya aku adalah insan kerdil yang banyak kelemahan dan kekurangan.  Mana mungkin aku mampu berdepan tanpa mengutip pengalaman lalu. Pengalaman adalah guru yang membuatkan aku menjadi dewasa untuk melalui hari-hari muka.  Terlalu letih untuk memikirkan apa yang telah terjadi dan apa yang akan terjadi.  Apa yang penting aku pasrah dan reda menerima apa sahaja yang datang dan pergi.  Ahhh...biarlah apa yang orang nak kata.  Aku tetap aku, aku tetap begini, aku tetap begitu dan aku adalah aku.  

         Ya..Allah..berikanlah aku kekuatan, kesabaran, ketenangan, ketinggian iman dalam menghadapi segala ujian dan dugaan dariMu.  Tanamkanlah rasa cinta hati ini yang mendalam terhadapMu..tunjukkanlah aku jalan yang lurus dan benar dalam mengharungi liku-liku hidup ini.  Amin..  


   


  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan