Kalam Hikmah....

Hidup seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan, dilempar orang dengan batu, tetap dibalas dengan buah.

- Abu Bakar As-Siddiq







Sabtu, 21 Mei 2011

Seminar Teknologi Dalam Pendidikan 2011

Assalamualaikum...bertemu kembali setelah rasanya lama tak berkunjung ke ruangan ini dan menggerakkan jari-jemari menaip sedikit kisah dan cebisan coretan kehidupan.  Pada hari ini, telah kuhadiri seminar teknologi dalam pendidikan untuk subjek Bahasa Melayu Sekolah Menengah peringkat SPM.  Seminar ini dianjurkan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Bentong dengan kerjasama Kolej Komuniti Bentong bersempena Hari Karnival Kolej berkenaan.  Alhamdulillah..dalam kesibukan itu, ramai orang yang kukenali ditemui terutamanya rakan-rakan lama.  Ada kisah-kisah yang boleh dikongsi bersama.  Rata-rata mereka berkata kepadaku..awak nampak kuruslah.  Hai itulah ayat yang biasa kudengar jika berjumpa teman-teman lama.  Kuberbisik kepada mereka...saya dietlah..hehehe..perbualan di akhiri dengan hilai tawa.  Habis kisah di situ.

Apa yang penting dalam seminar itu, banyak ilmu yang diperolehi terutamanya sesama sesi perbengkelan penandaan kertas satu dan kertas dua Bahasa Melayu SPM.  Penceramah yang diundang bukanlah calang-calang orang kerana pemeriksa kertas yang berpengalaman dan banyak ilmu yang dikongsikan untuk memantapkan lagi penguasaan ilmu kepada guru-guru yang hadir.  Syukur kerana ilmu dapat dijana dengan pelbagai soalan yang dikemukakan oleh rakan-rakan guru yang datangnya dari sekolah di sekitar daerah Bentong.



Penceramah bagi kertas satu adalah sahabat saya satu kumpulan pemeriksa kertas satu SPM iaitu Cikgu Din.  Cikgu Din asyik bertanya kepada saya semasa menanyakan untuk sesi penandaan karangan manakala penceramah bagi kertas dua pula adalah cikgu Rohilah yang memangnya terserlah dan terkenal seorang pemeriksa yang berpengalaman.  Saya kagum melihat guru-guru ini menyampaikan ceramah mereka dan saya juga terfikir bolehkah saya menjadi seperti mereka satu hari nanti.  Saya perlu menimba banyak lagi ilmu dan menjadikan itu sebagai nilai tambah pada diri saya.  Langkah pertama saya telah terserlah apabila saya dipelawa untuk menjadi penceramah kertas satu di sekolah saya sendiri untuk calon-calon SPM.  Inikah permulaan bagi kerjaya saya yang akan terus cemerlang? Mungkin ya..namun saya belum lagi memberikan tarikh bila sesi ceramah itu boleh diadakan.  Untuk menjadi guru cemerlang bukannya mudah.Banyak liku yang harus ditempuhi, banyak pengalaman perlu ditimba dan persediaan rapi perlu dilakukan.  Semua kejayaan itu bermula selangkah pada hari ini.  Semoga saya terus diberi kekuatan untuk menjadi lebih baik, cemerlang dan terbilang...insyaallah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan