Kalam Hikmah....

Hidup seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan, dilempar orang dengan batu, tetap dibalas dengan buah.

- Abu Bakar As-Siddiq







Rabu, 23 November 2011

Satu Pengajaran

             Malam sunyi sepi setelah petang tadi hujan turun mencurah bumi.  Hujan rahmat di bulan tengkujuh memberi kesedaran agar kita sentiasa berhati-hati dan berjaga-jaga.  Berita di televisyen telah semarak dengan berita banjir di beberapa buah negeri dan meminta orang ramai berjaga-jaga dan bersiap siaga.




             Aku pula entah melayang ke mana.  Fikiranku rasa tenang dan gembira kerana telah menemui satu pengajaran dalam hidupku.  Sekembalinya dari bercuti tiga hari dua malam bersama-samanya memberikan aku kekuatan dan memenuhi ruang keinsafan dalam diriku.  Barulah aku sedari bahawa selama ini aku tersalah dalam menilai dirinya.  Aku sendiri buntu dengan dilema yang menghantui diri.  Aku telah mengerti segala penjelasan sahaja yang dapat menjernihkan keadaan. 




           Apapun aku terlalu kagum dengan apa yang ada dalam dirinya.  Dia terlalu ikhlas, dia terlalu baik, dia terlalu menyayangiku, dia terlalu mengerti tentang diri ini.  Dia memberiku harapan dan kekuatan.  Dia memberiku apa yang aku kurang.  Aku mengagumi sikapnya, dirinya, tingkah lakunya, perangainya, gerak gerinya, dan senyumannya.  Aku gembira dan sangat berbangga kerana menemuinya, mendapatnya dan mengenalinya.  Apabila bersama-samanya aku merasa sangat bahagia, gembira dan ceria.    Harapan yang tinggi agar hubungan ini sehingga ke syurga firdausi.


         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan