Kalam Hikmah....

Hidup seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan, dilempar orang dengan batu, tetap dibalas dengan buah.

- Abu Bakar As-Siddiq







Selasa, 10 Mei 2011

Guru tahu atau guru tauhu...

Alhamdulillah...syukur kepada Allah S.W.T.atas segala nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada kita.  Apapun kita perlu menjadi manusia yang tahu bersyukur dan berterima kasih.  Entah kenapa hari ini rasa terpanggil untuk menulis tentang kaitan guru dan pengetahuan.  Guru dan pengetahuan memang sinonim dan tidak boleh dipisahkan ibarat irama dan lagu tak dapat dipisahkan.  Jika dipisahkan maka rosaklah irama dan punahlah lagu.  Begitulah juga halnya dengan guru dan pengetahuan.  Guru yang berkesan perlu mempunyai pengetahuan yang kukuh agar dapat melaksanakan tugasnya dengan berkesan. 

Guru yang cekap atau pakar dalam sesuatu bidang mata pelajaran perlu mempunyai pengetahuan yang kukuh dan luas dalam kurikulum.  Terasa diri ini belum layak lagi untuk mendapatkan 'title' guru pakar atau guru cemerlang.  Hal ini kerana bukan mudah untuk menjadi 'up to date' dalam pelbagai segi pengurusan kurikulum jika pengetahuan baru setahun jagung.  Segala segi diambil kira dan dinilai. 

Pengetahuan pula dapat dikelaskan kepada lima jenis iaitu pengetahuan filosofikal, pengetahuan isi kandungan mata pelajaran, pengetahuan teoritikal, pengetahuan profesional dan pengetahuan pedagogikal.  Guru perlu menghayati tentang pengetahuan falsafah pendidikan.  Falsafah pendidikan bertujuan membentuk pelajar yang cemerlang dari segi pembinaan peribadi atau sahsiah dan membentuk mereka menjadi patriotik.

Pengetahuan teoritikal adalah berkaitan kecekapan guru terhadap pengetahuan teori dan memahami isu dan masalah pembelajaran.  Pengetahuan isi kandungan adalah meliputi pengetahuan guru dalam menguasai isi pelajaran dalam menyampaikannya dengan berkesan.  Pengetahuan profesional merujuk pengetahuan kepakaran mengenai kurikulum, pengajaran dan pembelajaran dan pengetahuan pedagogikal pula adalah pengetahuan tentang pengajaran atau ilmu pengajar meliputi teori, asas-asas pengajaran, pengurusan bilik darjah, ilmu psikologi dan sosiologi, kaedah pengajaran dan sebagainya.

Pendek kata, untuk menjadi guru yang berkesan dan berpengetahuan, maka semua guru perlu menguasai atau masteri dalam pelbagai ilmu pengetahuan yang terkini...meliputi era pascamodenisasi ini.  Hal ini kerana ketidakekapan guru menguasai ilmu terkini akan menjadikan guru banyak ketinggalan daripada para pelajar.  Oleh itu, jadi guru yang serba tahu dan bukannya menjadi guru yang hanya suka makan tauhu.

Bukan senang nak jadi senang , bukan susah nak jadi susah.    
       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan