Kalam Hikmah....

Hidup seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan, dilempar orang dengan batu, tetap dibalas dengan buah.

- Abu Bakar As-Siddiq







Jumaat, 12 Ogos 2011

Kehilangan....tidak dapat dicari ganti.

Salam Ramadan al-mubarak...
      Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan keizinanNya kita masih diberi kekuatan dan kesihatan untuk meneruskan ibadah puasa dalam bulan yang penuh keberkatan, kemuliaan dan kerahmatan ini.  Kita hanyalah manusia yang diberikan oleh Allah S.W.T segala pinjaman.  Sepatutnya kita harus melipatgandakan amalan kepada Yang Maha Esa sebagai tanda kesyukuran, limpahan terima kasih dan kasih sayang hamba kepada Yang Maha Pencipta.
      Kini, memoriku jauh melayang mengenangkan bulan Ramadan dan kehadiran Syawal kali ini tanpa insan tersayang.  Pemergiannya bagaikan sekelip mata dalam hidupku.  Aku masih termangu-mangu.  Aku masih tertanya-tanya.  Aku masih dibuai mimpi semalam teringatkan tawa dan air mata bersama-samanya.  Ya Allah berilah aku kekuatan.  Hanya padaMu aku serahkan jiwa dan ragaku kerana hanya Engkau yang memahaminya.  Kehilangannya menjadi aku begitu menjerut rasa dan dibuai rasa yang penuh kerinduan.  Aku rindu belaian dan pelukannya.  Masih terkenang saatnya berbicara.  Masih terngiang-ngiang di kotak ingatan saat terakhir bersalaman dan menciumnya.  Namun, semuanya tidak dapat lagi aku rasakan.  Dia telah pergi buat selama-lamanya.  Hanya memori indah yang masih terlipat dalam ingatanku.  Aku insan lemah.  Hingga kini aku masih teringatkannya, termimpikannya, dan merinduinya.  Tidak sesekali lekang dalam memoriku.  Biar ke mana jauh sekalipun aku melangkah, sayangnya daku padanya hanya Allah sahaja yang mengetahuinya.  Kerinduan itu datang dan pergi.  Tidak bisa aku meluahkannya.  Hanya padaMu Allah aku serahkan segalanya.   Biarpun apabila terkenang,  sesekali air jernih membasahi pipiku tanpa aku sedari.  Kedatangan Ramadan kali ini tanpanya.  Begitu terasa di hatiku.  Begitu juga kehadiran Syawal nanti, juga ketiadaannya.  Namun, dia ada dalam hatiku.  Dia masih ada dalam ingatanku.  Dia tetap bersama-samaku.  Kasih sayangnya padaku sukar dicari ganti.  Hanya ingatan, kenangan, dan barang-barang pemberiannya menjadi memori terindah buat diriku.  Dedikasiku hanya untuknya...insan mulia yang aku sayangi selama-lamanya.  Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang soleh..Ya Allah hanya padaMu aku memohon pertolongan dan berilah aku kekuatan menempuh mehnahMu ini.  Aku bersyukur kepadaMu kerana masih memberiku ingatan buat insan yang kusayangi selama-lamanya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan