Kalam Hikmah....

Hidup seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan, dilempar orang dengan batu, tetap dibalas dengan buah.

- Abu Bakar As-Siddiq







Selasa, 24 Mei 2011

Peperiksaan Vs Menanda

Assalamualaikum..dan salam harmonis,
          Awal bismillah pembuka bicara..hari ini rasa teringin saya menyentuh tentang topik peperiksaan.  Maklumlah minggu akhir sebelum cuti ini adalah minggu demam peperiksaan.  Apabila berbicara tentang peperiksaan rasa pening kepala melihat gelagat para pelajar hari ini yang lebih mementingkan tidur daripada menjawab soalan.  Rata-rata kelas manapun, baharu sahaja menjawab dah nak tidur.  Ada segelintir pelajar pula, membaca soalan pertama je dah menguap...masyaallah.  Apa dah jadi?.  Para pelajar kini tidak menghiraukan sangat tentang kepentingan peperiksaan.  Bagi mereka lulus atau gagal sama sahaja.  Tidak ada rasa malu kepada mereka apabila mendapat keputusan yang rendah atau gagal.  Lulus atau gagal mereka tetap boleh naik kelas dan meneruskan pembelajaran.  Hal ini berbeza dengan para pelajar dahulu, memang takut sekiranya gagal kerana malu.  Yang paling takut, untuk ditunjukkan kepada ibu bapa.  Memang akan kena marah kalau gagal.  Berbeza dengan pelajar hari ini yang terlalu dimanjakan oleh ibu bapa.  Di manakah silapnya? Tepuk dada tanya selera.
          Selepas peperiksaan,  para pelajar akan bercuti.  Begitu juga cikgu-cikgu juga akan bercuti.  Ramai tanggapan orang bahawa kerja cikgulah yang mudah kerana banyak cuti. Pelajar cuti, cikgu cuti. Ya, memang betul apabila pelajar cuti, guru turut bercuti.  Satu perkara yang ramai orang tak tahu bahawa apabila guru bercuti sebenarnya banyak kerja yang menanti guru.  Bila-bila masa sahaja, pengetua berhak memanggil guru untuk menjalankan tugas.  Selebihnya, guru akan menanda kertas peperiksaan dalam waktu cuti ni.  Pelbagai projek lagi cikgu nak siapkan di sekolah.  Semuanya dalam waktu cuti inilah nak disiapkan segala-galanya.  Orang luar memang mudah melabelkan cikgu itu dan ini tetapi cubalah berada dalam 'kasut' cikgu itu sendiri.  Apapun cubalah menjadi guru dahulu baharulah tahu dunia pendidikan hari ini sebenarnya penuh dengan cabaran dan karenah era pascamodenisasi.   Semoga tugas guru diberkati selalu, apapun alasannya guru tetap guru, berbakti untuk anak bangsa yang dahagakan ilmu.  
             

Tiada ulasan:

Catat Ulasan